jueves, 25 de septiembre de 2008

MADÒ MALLORCÀRIA 1

1

PRESENTACIÓ


Hola! Nins i nines, jovenets i jovenetes, "papàs i mamàs", padrinets i padrinetes. A partir d'avui em trobareu aquí. Em diuen "Madò Mallorcària". Quina edat tenc? Bé, això deixa'm-ho anar. Si voleu aprendre algunes coses de sa nostra llengua mallorquina jo vos ensenyaré paraules i dites que ben segur vos agradaran. Ah! I també vos serviran per xerrar i escriure millor. Ara vos contaré un secret. Jo tenc una pastera de sa meva padrina i sabeu què hi guard dedins? Idò un caramull de paraules que he anat arreplegant durant tota sa meva vida. No tengueu por. Maldament sigui una jaia un poc jeperuda, lo únic que vull és que voltros també guardeu gelosament aquestes penyores que són ses nostres paraules.


I pensau sempre, que són paraules ben mallorquines i ben correctes gramaticalment. No heu d'estar empegueïts d'utilitzar-les. Tot lo contrari. Au, idò, vetací ses dues primeres.


SOBAM: Idò, un sobam és un reclau gros, una roca o pedra que surt de sa terra dins un camí o també dins es camp. (Mallorca).

Alerta a no trobar massa sobams perquè un es pot marejar o quedar una mica malmenat.


TERROSCADA: Topada forta, sia física, sia moral, com una malaltia, una desgràcia familiar, una pèrdua econòmica greu, etc. (Mallorca, Manacor).

Convé fugir de qualsevol tipus de terroscada. No vos pareix?

No hay comentarios: